vrijdag 12 februari 2010

noord gestoord

Vanavond moet ik naar noord. Vriend R. heeft een aantal jaren terug een huis gekocht in noord. Nu viert hij zijn verjaardag. En dus moet ik naar noord.
Het is altijd even een flinke drempel die je dan over moet. Het is wel noord tenslotte. Je moet een boot nemen om er te komen. Je kunt wel stellen dat de meeste plaatsen makkelijker te bereiken zijn dan noord.
R. blijft optimistisch zeggen dat noord hip wordt.
Ik ben wel eens in de buurt van de NDSM-werf geweest en ik kan me met een beetje fantasie voorstellen dat het daar bij de kunstenaarsbroedplaatsen ooit een vleugje hip zou kunnen worden. Dat is echter niet het deel van noord waar R. woont. Verre van. Denk IJplein, en beyond. Daar waar rond de kerst, WK-finales en andere nationale vieringen de straten zich in feestelijke uitdossingen hullen. Hip is het niet.
Verder pocht R. altijd met het feit dat je vanaf zijn balkon uitzicht hebt op het Centraal Station. Dat is ook zo. Als je op de rand van het balkon gaat staan en drie meter naar voren springt, zie je vlak voor je te pletter slaat een glimp van het Centraal Station. Maar om dat nou hip te noemen...
Eigenlijk is het ook wel sneu voor hem. Niemand wil tenslotte in noord wonen. Hij ook niet. Alleen in het geval van verjaardagen krijgt R. mensen zover dat ze de oversteek wagen. En dan nog weifelend. Van de week las ik in de krant dat de gemeente voorgesteld heeft geld te vragen voor de oversteek met de pont. Dan zou er zeker niemand meer op bezoek komen en zou een heel stadsdeel vereenzamen. Een veel beter idee lijkt het me om op de pont buttons klaar te leggen met de tekst 'slechts op bezoek'. Dat zou
bij mij in ieder geval een drempel wegnemen. Je bent toch altijd bang dat mensen denken dat je er woont...

1 opmerking: