dinsdag 16 februari 2010

bassie

Ontvrienden is tot woord van het jaar 2009 gekozen. Ik grijp hierbij de gelegenheid aan vast een voorstel voor dat van 2010 te doen.
Het gaat om een bestaand woord waaraan ik een paar jaar geleden een nieuwe betekenis heb gegeven. In mijn vriendenkring wordt het inmiddels regelmatig gebruikt. Maar het is me niet genoeg! Mijn droom is dat het woord over een tijdje in heel Nederland een begrip is.
Ik zal de spanning niet verder laten oplopen. Het gaat om het woord bassie. Een bassie is niet langer slechts de partner van Adriaan en de nachtmerrie van jonge en oudere kinderen. Bij mij is een Bassie vooral iemand die zeurt.
In november 2006 was ik met vriend D. in het relaxte Laos. In Laos lijken de mensen te denken dat het elke dag zondag is. Niemand lijkt te werken; iedereen luiert en eet de hele dag. Echt een land voor mij!
We waren net aangekomen in Luang Prabang en lieten ons
door een vriendelijke jongeman meetronen naar een hostel. Enthousiast vertelde hij over alle ins and outs van Luang Prabang. Als we een tour wilden maken dan was hij de man en moesten we het vooral zeggen. Eerst maar eens slapen.
De volgende ochtend zijn we lekker gaan ontbijten en hebben vervolgens de eerste de beste tuktuk genomen om een tour te maken. Dat konden we best zelf. Na een geweldige dag vol watervallen beklimmen, jungletochten en het voeren van een tijger keerden we terug naar het hostel.
Daar vroeg de jongeman ons hoe onze dag was geweest en wat we gedaan hadden. Een beetje beschaamd gaven we toe een tour naar de waterval gemaakt te hebben. Toen gebeurde er iets bijzonders. Voor onze ogen veranderde de vriendelijke jongeman in een bassie. Hij hoorde het slechte nieuws aan, zijn mond veranderde in een pruil en hij riep: "Mimimimi! No! But I told you I could do the tour! How can you go with someone else? Mimimimi!"
Toen zagen we ineens de gelijkenis; we hadden hier te maken met de Laotiaanse versie van Bassie. Vanaf dat moment doopten we hem Bassie en zijn we ook begonnen met iedereen die zeurt een bassie te noemen.
Ik zeg: bassie voor het woord van 2010! Verspreid het woord!

ps.
Uiteraard is het woord ook vervoegbaar. Zit niet zo te bassiƫn! Wat een gebassie! Heb je die bassie gezien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten