zaterdag 13 februari 2010

carnavalschmarnaval

Het schijnt weer zo ver te zijn. Carnaval. Ik als rechtgeaarde boven-de-rivieren-geborene heb er niets mee. Helemaal niets. Op de basisschool was het leuk. Dan mocht je een dag als clown/indiaan/snoopy/prinses/zeerover naar school. Maar daarna hield het voor mij toch echt wel op.
Misschien moet je in Brabant of Limbabwe geboren zijn om het echt te kunnen waarderen.
Het lijkt in hun bloed te zitten. Ze hebben zelfs moeite de carnavalsgevoelens gedurende het jaar te onderdrukken. Vaak als ik met vrienden die uit het zuiden komen afspreek, komt carnaval ter sprake. Erger is het als ze hun neiging tot hossen niet kunnen onderdrukken. Dan bevind je je ineens in de situatie dat je met vrienden J. en H. onder grote dwang in polonaiseformatie door de universiteit loopt. Daar wil je 's nachts nog wel eens door wakker schrikken.
En het is helemaal niet zo dat ik ze hun feestje niet gun. Ook Brabo's en Limbo's hebben recht op een feestje. Maar beperk het dan tot die drie dagen (en ga daarna 40 dagen vasten, zoals het hoort! ;)) en val mij er niet mee lastig.
Dat ik vrienden uit de zuidelijke contreien heb, is natuurlijk mijn eigen schuld. Dat ik ze, wanneer ze zich verenigen niet kan verstaan, ook. Maar dat ze hun volksfeesten deze kant opbrengen is verontrustend.
Carnaval schijnt ook in het westen des lands steeds meer gevierd te worden. Gisteren las ik iets over de verschillen tussen zuidelijk carnaval en randstedelijk carnaval. Die zijn groot. In de randstad zuipen ze zich klem, hossen ze op slechte muziek en vergrijpen ze zich aan vrouwen. En in het zuiden zuipen ze zich klem, hossen ze op slechte muziek en vergrijpen ze zich aan vrouwen, maar dan op een vriendschappelijke manier. Ammehoela! Zo lust ik er nog wel eentje!
Het lijkt mij het beste als iedereen zich gedurende de drie carnavalsdagen verenigt onder de rivieren. Voor de veiligheid zou er een muur opgeworpen kunnen worden zodat de rest van het land geen last heeft van het feestgedruis. En misschien kunnen die zuiderlingen dan aan de westerlingen leren hoe je je vriendschappelijk aan een vrouw vergrijpt...En ik heb nergens last van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten