maandag 17 mei 2010

vuilnis

Momenteel hoor ik het vertrouwde geluid van een bezemwagen door de straat gaan. De vuilnismannen zullen een flinke kluif hebben aan het vele vuil dat zich bij mij in de straat verzameld heeft. Aan de oproep je vuilnis zolang op je balkon/in je achtertuin/maar vooral anywhere but op straat te bewaren lijk alleen ik gehoor te hebben gegeven.

In mijn straat bevinden zich binnen honderd meter inmiddels twee bergen vuilnis die zo hoog zijn dat de containers niet eens meer zichtbaar zijn. Naast ordinair huisvuil hebben mensen ook de kans gegrepen van hun overtollige huisraad af te komen. Blijkbaar nodigt een berg afval uit tot het deponeren van meer afval.

Opvallend vind ik het dat de kinderen in mijn straat al hun fancyschmancy speelgoed aan de kant hebben geworpen en zich vol enthousiasme op de steeds weliger tierende Alpe d'Afval hebben gestort. De speeltuin waar zij zich normaliter vermaken met eenwielers, voetballen en de rest van de intertoysgids ligt inmiddels bezaaid met opengetrokken vuilniszakken.

Afval lijkt de nieuwste speelgoedtrend onder kinderen. Een paar dagen terug begon het. Ik zag een kind over de vuilniszakken klauteren
om een kartonnen doos te bemachtigen waarvan hij vervolgens een soort harnas bouwde. En aantrok. Al snel volgden er meer kinderen. Gehuld in hun kartonnen harnassen werd overgegaan tot het veroveren van het speeltoestel. Even waande ik me in de derde wereld.

Eigenlijk moet je nog dankbaar zijn dat de keus op een kartonnen harnas was gevallen en dat ze voor dit doel niet voor de vuilniszak kozen. Die vuilniszakken kregen wel degelijk een rol toebedeeld in de feestvreugde, want die bleken bij de bestorming van het toestel uitermate goed van pas te komen. Een nadeel is wel dat vuilniszakken sneuvelen als je ermee zwaait en gooit. Zo is de speeltuin inmiddels veranderd in een slagveld van vuilnis. Met blij rond dartelende kindertjes.

Maar nu komt de bezemwagen roet in het eten gooien. Ik vind het bijna sneu voor de kinderen dat hun nieuwste speeltje ze ontnomen wordt. Eigenlijk is het toch heel mooi dat die verwende consumerende kinderen van tegenwoordig stiekem heel blij worden van een berg walmend afval? In Oost is een kinderhand nog snel gevuld.

Net keek ik trouwens nog even uit het raam en de vuilnismannen lijken alleen de straat een beetje geveegd te hebben. Ongetwijfeld tot groot genoegen van de kinderen hebben ze het afval nog maar even laten liggen. Vanmiddag wordt de strijd ongetwijfeld vervolgd. Misschien gooi ik mijn eigen vuilniszakken er toch ook maar bij...

1 opmerking:

  1. Hey,
    Is t plakvisje weg gezwommen? Als een tijd niets meer gelezen.
    x

    BeantwoordenVerwijderen